Nyanserad bild av Le Corbusier


Imorgon öppnar utställningen Moment – Le Corbusiers hemliga laboratorium på Moderna Museet i Stockholm. Se den om ni kan. Jag var på pressvisningen igår och hade turen att få höra utställningens curator, arkitekturhistorikern Jean-Louis Cohen, ösa på med tankeväckande reflektioner ur ett forskarliv till stor del ägnat åt Le Corbusier.
Jag – och resten av den obildade eftervärlden – känner honom som formgivaren av en handfull moderna möbelklassiker och för ett antal väldigt radikala förslag till nya stadsplaner, vilka bland annat gick ut på att utplåna Paris (och Stockholms) historiska centrum och ersätta dem med gigantiska byggnader av betong och glas.
Vad Moderna Museet vill, och lyckas med, är att nyansera och bredda bilden av visionären Le Corbusier. För det första var han ju inte bara arkitekt och formgivare utan också författare, agitator (för att inte säga provokatör) och frenetiskt verksam konstnär. Flera av hans projekt, bland annat det tidigare nämnda och ökända Plan Voisin för Paris 1925 var heller aldrig menade att förverkligas, utan mer att se som debattinlägg. Målet var, konstaterar Jean-Louis Cohen leende, att göra skandal. (Man kommer onekligen att tänka på hur det offentliga samtalet bedrivs idag. Hur många förslag som kastas fram i olika debatter skulle egentligen kunna bli verklighet? Le Corbusier var före sin tid på den punkten som med så mycket annat.)
Tyngdpunkten i utställningen ligger på hans konstnärskap, vilket verkar ha varit som ett inre laboratorium där han ständigt utforskade idéer och former som sedan återkommer i olika byggprojekt. I en liten men betydelsefull monter visas objekt som han samlat på sig bland annat på stranden: snäckor, stenar och små skelettdelar. Han kallade dem ”föremål med poetisk verkan” och ägnade sig åt att studera och använda sig av deras former. Snäckornas spiraler återkommer till exempel i kapellet Notre Dame du Haut i Ronchamp, en av Le Corbusiers mest berömda byggnader.
Inte bara rader av betongkuber alltså, utan även naturens egen poesi. Utställningen pågår till 18 april.

Annons

Ovan: Le Corbusier telling it like it is (tv-intervju från sextiotalet).

/Anders


Bostadsenheten i Marseille, ritad med en oceanångare som förebild, är enligt Jean-Louis Cohen en av de byggnader som haft störst betydelse för utvecklingen av bostadsarkitekturen under andra halvan av 1900-talet.




Laddar