Provocera, informera, roa och inspirera

”I try to make my work about how we are to one another”, så säger Barbara Kruger, en av världens mest hyllade konstnärer och formgivare (det senare vill hon inte erkänna) som var en av talarna idag på Hall of Femmes: Design Talks, på Moderna museet. Jag och Karin var där och fick lyssna på talare och exklusiva samtal som känns mer aktuella än någonsin.

Annons

Hall of Femmes är en tvådagarsföreläsning på Moderna Museet där den internationella design, mode- och magasinsvärldens största kreativa talanger möts. Ett designprojekt som sätter fokus på kvinnliga, framgångsrika formgivare och art directors med lång erfarenhet av yrket och som starkt bidragit till designyrkets utveckling.

Samira Bouabana och Angela Tillman Sperandio, som i tio år drivit designbyrån Hjärta Smärta, är idémakarna till projektet. De saknade kvinnliga förebilder i designvärlden, så i mars 2009 åkte de till New York för att intervjua några av branchens största namn. Det är dom intervjuerna som nu också ligger till grund för en bokserie.

Dagens 1:a föreläsare: Penny Martin, som sedan 2010 är chefredaktör för modemagasinet The Gentlewoman, har även medverkat i tidningar som Fantastic Man, W och Independent mm. Intressant!

Föreläsare 2: Janet Froelich – en av mina absoluta favoriter idag – berättade om sitt nuvarande jobb på Real Simple, en tidning med över två miljoner prenumeranter. Dessförinnan arbetade hon i 20 år på The New York Times Magazine och blev en av världens mest prisbelönta creative directors.
The New York Times Magazine. Loggan är redan lång …

…. vilket resulterade i att när Janet fick uppdrag att även göra The New York Times Style Magazine (lanserades 2004) som innehåller mode, skönhet, resor och design, så ville hon inte bara lägga till ordet Style i den redan befintliga loggan, som då alltså skulle bli: The New York Times Style Magazine, utan behöll bara ”T”. Snyggt!

Föreläsare 3: Ruth Ansel berättade om sin 50-åriga! erfarenhet som första kvinnliga AD på både Harper’s Bazaar, The New York Times Magazine och Vanity Fair. Amazing …

… och tyckte att man kunde ge upp drömmen om att bli en framgångsrik AD om man inte förstod de här 4 ledorden. What!?

Sist ut var Barbara Kruger, som började sin karriär som designer på tidningen Mademoiselle och Condé Nast. Alla verk hon gör idag som konstnär kretsar kring hennes favoritämnen ”power, control, love, money, death, pleasure and pain.”

I morgon ska jag tillbaka till Moderna Museet. Med nya föreläsare. Nya ”Power Women”. Och nya förväntningar.

/Anette

 

 

 




Laddar