Annons

Milano: Är det snyggt eller tråkigt?


En av den snart avslutade Milanomässans största snackisar var Mooois stort upplagda utställning på Via Savona, som Hanna skrev om här och Svante här. Moooi har ju länge stått för design som varit mer intressant som idéer än som delar av ett hem. Men med årets möbel- och lampnyheter tycktes företaget vilja visa att man vill vara relevant som inredningsföretag också. Det är fortfarande väldigt mycket Moooi, men användbart, utan konceptuella överdrifter. Ja, i stort sett i alla fall.

Samma fenomen återkom gång på gång. Casamania har ofta tagit ut svängarna nästan hela vägen ner i diket. I år visades flera suveränt åtråvärda nyheter, som stål- och rottingstolen Raphia av designstudion Lucidi Pevere (bilden) och Luca Nichettos förvaringsserie Toshi.

Jag tror att det handlar om att tillverkarna börjat fokusera mer på sina kunder än på att väcka mediernas intresse. En stol med en rumpa på fungerar ju bättre på ett tidningsomslag än i de flesta kök. Kanske har det någonting med demokratiseringen av medielandskapet att göra. Kanske är det lågkonjunkturen. Bra är det hur som helst.

En helt annan bild av mässan ger trendspanaren Stefan Nilsson på bloggen trendstefan.se. I dagens inlägg, eller gårdagens blev det just, ser han en mässa full av kopior och likriktning och efterlyser mer nytänkande från formgivarna. ”Gör man inte stolen med träben så gör man den med medar …  Alla gör det”, skriver han. Men kanske gör alla stolar med träben eller medar för att det är rätt? För att det är billigt och naturvänligt att tillverka, praktiskt att använda och lätt att ta isär och återvinna när stolen är utsliten. Var tar miljöfrågan vägen om man skojar till det med en konstruerad design som blir daterad (läs irriterande) efter ett par år och ropar på att bli utbytt?

/Anders


Annons

Annons

Laddar