Annons

Metod för Milano


Om din designer/arkitekt/inredarkompis varit lite frånvarande den sista tiden kan det bero på att möbelmässan i Milano, designvärldens största och förmodligen mest betydelsefulla mötesplats, äger rum nästa vecka. På tisdag åker några av oss på redaktionen ner. Det väldigt kul – det finns enormt mycket att se, betydligt mer än man har en chans att hinna med.
Sedan några veckor kommer det också massor av inbjudningar till olika presentationer i posten. (Inkorgen i mejlen ska vi inte ens prata om.) Det är allt från stora tillverkare som slår på trumman för nya prestigeprojekt med kända formgivare till debutanter som med små medel försöker nå fram i bruset. För oss gäller det att manövrera i utbudet så att vi hinner se så mycket som möjligt som är relevant för ELLE Interiör, det vill säga vad vi tror är intressant för våra läsare. Och det är inte alltid de tillställningar man kanske tror vid första anblicken.
Vi måste naturligtvis hålla koll på vad de stora företagen gör. Men hur kul det än är att dricka champagne i spektakulära miljöer med kolleger från hela världen är det sällan där man får de stora designkickarna. Istället märker man ofta, kanske flera månader efter mässan, hur den där lilla utställningen som av oklar anledning stannade kvar i minnet faktiskt hjälpte en att få upp ögonen för någonting nytt, kanske en ingång till ett växande designfenomen eller ett första styrkebesked från en oetablerad tillverkare. Det är just den utställningen man inte vill missa, även om man kan bli tvungen att avstå från trevligt mingel för att hinna.
I år kommer vi att berätta om vad vi ser, när vi ser det, på redaktionsbloggen. Den här platsen, alltså. Tisdag, onsdag och torsdag. Stay tuned!

/Anders


Annons

Annons

Laddar