Annons

En Gyllene Värld

Gyllene snittet har ni hört talas om, eller hur? Det magiska sättet att dela in en sträcka eller en yta i harmoniska proportioner, och därmed få den högsta standarden för skönhet och god design. Fenomenet, som ännu ingen riktigt har kunnat förklara, finns överallt i naturen och i de flesta former i världen. Jag ska inte gå in på det närmare nu men snittet har, ända sedan renässansen, varit en norm för den optimala harmonin hos mått och proportioner inom både måleri, fotokonst och arkitektur. Varför jag tar upp det här är för att förklara essensen av mitt eget dagliga arbete, som är en ständig strävan efter den fulländade kompositionen på sidan.


Här måste jag passa på att slå ett slag för en kompositionens mästare – Henri Cartier-Bresson. På Fotografiska pågår just nu (fram till den 26 maj) utställningen The Man, the Image & the World som omfattar fler än 250 fotografier från världens alla hörn, bl a Kina, Iran, Spanien, USA och Japan. Henri har under sin livslånga karriär dokumenterat några av de senaste århundradets stora historiska händelser. Men hans bilder berättar även om små händelser och vanliga människor, om kärlek, lidande och närhet.

Att få frotteras bland hans verk gjorde mig helt lyrisk. Jag blev uppspelt som ett barn. Lycklig över att få begrunda riktiga, ”äkta” fotografier – utan inblandning av vare sig photoshop, retuschering eller inklippta effekter och manipulering. För Henri Cartier-Bresson var fotografi ett sätt att berätta historier om livet, och han hade en otrolig förmåga att fånga de magiska ögonblicken, att på den perfekta tajmingen trycka av den där helt perfekta bilden som han komponerat genom sökaren. Det handlar om koncentration, disciplin, uppmärksamhet och känsla för geometri.
Som han själv beskrev det: ”Jag strövade på gatorna dagen lång, på helspänn och redo att slå ned på rov, fast besluten att ”fånga” livet – att bevara livet i livsögonblicket”.

Och det gjorde han verkligen. På det allra bästa sätt. Kompositionens mästare – Min guru.

Ovan: Hyères, France, 1932. © Henri Cartier-Bresson

/Anette


Annons

Annons

Laddar